چه مقدار قهوه در روز بنوشيم؟

Friday، ۱۳ Aabaan ۱۴۰۱

نوشيدن قهوه سرعت واكنش و دقت افراد را بالا مي برد و باعث هوشياري در افراد مي شود. اما حد تعادل نوشيدن قهوه چه مقدار است ويا به زبان ساده چند فنجان قهوه زياد به حساب مي آيد؟

نوشيدن ٢٠٠ ميلي گرم يا يك ليوان بزرگ قهوه سرعت واكنش و ارزيابي اطلاعات بالا مي برد و نوشيدن ٢ يا ٣ ليوان قهوه اين تاثيرات رابيشتر نمي كند و ثابت نگه مي دارد؛ ولي بيشتر از ٣ ليوان عملكرد مغز را دچار افول مي كند.

در قهوه علاوه بر كافئين، مواد شيميايي ديگري از جمله پلي فنول وجود دارد. پلي فنول ها براي بدن بسيار مفيد هستند و هرچقدر پليفنول بيشتري بنوشيد، چه از قهوه، چاي سياه و يا شكلات تلخ، سيستم قلبي و عروقي سالم تري خواهيد داشت. بنابراين با نوشيدن قهوهشما هم اثر مستقيم كافئين را دريافت مي كنيد و هم اثر مستقيم پلي فنول ها را دريافت مي كنيد.

براي اينكه بيشترين پلي فنول را از قهوه خود دريافت كنيد، در زمان خريد به ميزان برشته كاري قهوه توجه كنيد. هر چقدر درجه برشتهكاري يا رُست قهوه پايين باشد ميزان پلي فنول آن بيشتر است.

از اثرات بلند مدت قهوه چه مي دانيم؟

نوشيدن قهوه باعث كاهش شديد ابتلا امراض قلبي و بعضي از سرطان ها مي شود، و احتمالا اين امر به دليل وجود آنتي اكسيدان ها ومواد ضد التهابي است كه در قهوه وجود دارد. محققان بر اين باورند كه نوشيدن قهوه با كاهش ابتلا به آلزايمر و پاركينسون هم مرتبطاست.

بر اساس اين مطالعات، بهترين مقدار نوشيدن قهوه بين ٢ تا ٥ فنجان قهوه در روز است. مانند بسياري از چيزهاي مفيد ديگر هر چيزيكه مفيد است بيشتر نوشيدن آن مفيد نيست و مضر است.