دلایل اضافه کردن نمک به قهوه

Friday، ۱۳ Aabaan ۱۴۰۱

نمک برای بسیاری از موارد قابل استفاده است. ما از نمک برای چاشنی و حفظ غذای خود ، برای تمیز کردن سطوح چرب و از بین بردن لکه ها استفاده می کنیم. برخی از افراد حتی از آن به عنوان جایگزین دهانشویه استفاده می کنند.

نمک برای مدت زمان زیادی و به صورت غیرمعمول در تعدادی از فرهنگ ها مورد استفاده قرار گرفته است. برخی آن را به عنوان یک روش موثر برای کاهش تلخی و افزایش طعم های مطلوب برای سالها استفاده کرده اند. با این حال، افراد بسیار کمی هستند که از نمک قبل از نوشیدن قهوه استفاده می کنند؛ غالبا استفاده از نمک بعنوان تقویت کننده عطر و طعم قهوه نیست بلکه این یک روش برای خوش طعم کردن قهوه هایی با کیفیت پایین است.

چرا برخی از افراد به قهوه نمک اضافه می کنند؟

در فرهنگ های مختلف در سراسر جهان ، افزودن نمک به قهوه برای چندین دهه انجام شده است.

به عنوان مثال ، در ترکیه ، تهیه قهوه با نمک توسط عروس برای شوهر آینده و خانواده اش به عنوان یک مراسم غیر رسمی قبل از ازدواج است و این مراسم بخشی از سنت این کشوراست. به همین ترتیب ، "قهوه نمک دریا" ، که متشکل از کف شیر به همراه نمک و یک آمریکانو سرد است، یک نوشیدنی محبوب در تایوان است. در شمال مناطق اسکاندیناوی ، مصرف کنندگان چندین دهه است که به قهوه دم کرده خود نمک اضافه می کنند و در آخر در مناطق ساحلی اروپا، برای تهیه قهوه اغلب از آب شور با نمک زیاد استفاده می شود.

چرا مردم این مناطق این کار را انجام می دهند؟

یکی از دلایل افزودن نمک تعادل بخشیدن به عطر و طعم روبوستاهای تلخ و قهوه هایی است که برشته کاری بسیار تیره ای دارند. افزودن نمک به قهوه باعث کاهش تلخی آن بدون استفاده از مواد افزودنی می شود؛ نمک به طور طبیعی شیرینی قهوه را بیرون می آورد و رایحه های مطبوع آن را حفظ می کند. اگر افراد به تلخی حساس هستند، افزودن نمک جایگزین مناسبی برای شیر و شکر است.

در سال 2009 ، آلتون براون ، متخصص علوم غذایی ، در برنامه تلویزیونی خود می گوید که به قهوه نمک اضافه شود. وی معتقد است که به ازای هر فنجان آب و دو قاشق چای خوری قهوه آسیاب شده ، باید نصف قاشق چایخوری نمک اضافه کنید تا تلخی قهوه خنثی شود. وی همچنین اضافه می کند که، نه تنها نمک تلخی قهوه را از بین می برد، بلکه طعم" کهنه "آب ذخیره شده در مخزن دستگاه را خنثی می کند. تحقیقات ثابت کرده است که نمک در خنثی سازی تلخی بهتر از قند است. گرچه براون اولین کسی نبود که نمک را به قهوه اضافه کرد ، اما توجه گسترده ای را به این روش جلب کرد. امروزه حتی برخی از نوشندگان قهوه آن را "حیله آلتون براون" می نامند.

و اما بررسی علمی رابطه نمک با تلخی

در حالی که درصد کمی از تلخی قهوه از کافئین آن حاصل می شود، اما مقدار قابل توجهی از آن تلخی توسط دو ترکیب با نام های: اسید کلروژنیک لاکتون ها و فنیلیندان ها تولید می شود. این ترکیبات در واقع به طور ذاتی در قهوه سبز وجود ندارند. بلکه وقتی بوسیله تجزیه اسیدهای کلروژنیک در زمان برشته کاری قهوه آزاد می شوند. فنیلیندان ها تلخی را ایجاد می کنند و با مدت زمان برشته کاری قهوه ارتباط مستقیمی دارند. هرچه برشته کاری قهوه تیره تر باشد ، فنیلیندان های بیشتری به وجود خواهد آمد.

با این حال، تلخی قهوه تحت تاثیر عصاره گیری قهوه نیز هست؛ به عنوان مثال، عدم توجه به دم آوری دقیق قهوه مانند دم آوری طولانی مدت در فرنچ پرس و آیا استفاده از آب خیلی داغ و سایز نامناسب آسیاب قهوه با توجه به روش دم آوری منجر به تلخ شدن قهوه می شود. عدم توجه به دم آوری قهوه می تواند سبب تلخی و بد مزه شدن قهوه شما می شود.

حس چشایی، ما را قادر می سازد تا طعم های شیرین ، ترش ، شور و تلخ را شناسایی کنیم، اما واکنش های بیولوژیکی ما نسبت به تلخی با طعم های دیگر متفاوت است. وقتی مواد غذایی تلخ می خوریم یا می نوشیم ، یون های کلسیم به مغز ما ارسال می شود. گرچه نمک می تواند طعم های شیرین و ترش را افزایش دهد ، اما تمایل به کاهش تلخی در حس چشایی ما دارد. مزه های تلخ گیرنده های چشایی تلخ ما را فعال می کنند و به مغز ما علامت می دهند که ماده غذایی تلخ مصرف کرده ایم. نمک، یون های سدیم ، یا به طور دقیق تر گیرنده های نمک را در کام ما فعال می کنند. یون های سدیم با گیرنده های نمک روی زبان پیوند می یابند و مانعی برای فهمیدن تلخی می شوند و باعث متعادل کردن طعم ها می شوند.

هنگامی که گیرنده تلخ و گیرنده نمک به طور همزمان فعال می شوند، می تواند منجر به فعال کردن واکنشی با نام "درک متقابل" شود. این واکنش طعم تلخ را سرکوب می کند و سایر حس های چشایی مانند شیرینی را افزایش می دهد. این بدان معنی است که وقتی نمک اضافه می کنید ، شیرینی قهوه به طور طبیعی افزایش می یابد.

بهترین روش برای افزودن نمک به قهوه چیست؟

دو سوال مهم در مورد افزودن نمک به قهوه این است که چه موقع باید این کار را انجام دهید و چه مقدار باید استفاده کنید. همه افراد با اضافه کردن نمک پیش از دم آوری قهوه موافق نیستند. بعضی افراد بر این باور هستند که پس از دم آوری باید نمک را به لیوان قهوه خود اضافه کنید. اضافه کردن نمک پس از دم آوری کنترل مقدار نمک آسان تر می کند و شما می توانید پس از اضافه کردن مقداری نمک مزه آن را بچشید تا از مقدار نمک آن اطمینان خاطر حاصل کنید. با این حال، اسکات رائو ، متخصص برشته کاری قهوه بر این باور است که به ازای هر 100 گرم قهوه باید 0.15 گرم نمک به لیوان خود اضافه کنید تا بهترین نتیجه را در لیوان قهوه خود تجربه کنید.

چه زمانی نباید نمک اضافه کنید؟

کسانی که به قهوه نمک اضافه می کنند، اغلب آن را راهی بسیار موثر در کاهش تلخی و افزایش طعم های شیرین می دانند ،با این حال ، لازم به ذکر است که این همیشه بهترین نتیجه را ندارد. مهمتر آن است که روی کیفیت دانه هایی که استفاده می کنید تمرکز کنید. یکی از شرکت کنندگان در مسابقات باریستا می گوید " "من از چند قطره محلول نمک استفاده کردم. این داوران را قادر می سازد تا پیچیدگی اسیدیته را بهتر درک کنند ، شیرینی را افزایش دهند و تلخی را متعادل کنند". او همچنین اضافه می کند "که آیا من می توانم به قهوه ای که از دانه های مرغوب یمنی تهیه شده است نمک اضافه کنم؟ البته که نه"

اگر به دنبال بهبود مزه بد قهوه هستید ، افزودن نمک می تواند مفید باشد ، اما در نهایت ، استفاده از دانه های با کیفیت بالاتر بهترین راه برای بهبود طعم فنجان قهوه است. لازم به ذکر است که برای قهوه هایی با کیفیت بالاتر ، نمک می تواند طعم های فوق العاده آن قهوه را از بین ببرد و یا پنهان کند.

در حالی که نمک می تواند طعم های شیرین را تقویت کرده و تلخی را در فنجان متعادل کند، اگر می خواهید نمک را به قهوه خود اضافه کنید باید مراقب باشید. مانند افزودن شیر ، خامه یا شکر ، نمک می تواند خصوصیات متمایز قهوه های با کیفیت بالاتر را مخفی کند و طعم های منحصر به فرد یا پیچیدگی ظریف یک فنجان قهوه را بپوشاند.

نمک برای پوشاندن یا متعادل سازی طعم های تلخ و بد قهوه با کیفیت پایین یا برشته کاری تیره مفید است. به هر حال، تنها راه برای فهمیدن آنچه دوست دارید امتحان آن است. دفعه بعد که یک فنجان قهوه دم کردید ، چرا سعی نمی کنید کمی نمک اضافه کنید و نظر خودتان امتحان کنید؟