تفاوت ميان كپسول هاي قهوه آلومينيومي و پلاستيكي چيست؟

Saturday، ۲۱ Aabaan ۱۴۰۱

در سراسر جهان مصرف كپسول هاي قهوه رو به افزايش است. پيش بيني مي شود تا سال ٢٠٢٥ ارزش اين بازار به بيش از ٢٩ ميليارد دلار برسد. دلايل اين افزايش مي تواند راحتي استفاده از كپسول هاي قهوه، هزينه و كيفيت بالاي قهوه هاي اين محصول است. 

محبوبيت روز افزون كپسول هاي قهوه بسياري از كارگاه هاي برشته كاري را بر آن داشته تا به توليد كپسول هاي قهوه روي بياورند و درسال هاي اخير شروع به توليد كپسول هاي قهوه تحت نام برندهاي خود كرده اند. 

در حالي كه استفاده از دان قهوه با كيفيت در توليد اين محصول مهم است، در سوي ديگر كيفيت جنس كپسول يكي از مهم ترين المانهاي توليد كپسول قهوه است. به دليل سايز آسياب ريز آسياب قهوه داخل هر كپسول كيفيت جنس كپسول و نحوه بسته بندي آن بر كيفيت كپسول تاثير مستقيم دارد. 

پلاستيك و فلز ( آلومينيوم ) دو ماده اصلي و مورد استفاده در توليد كپسول است. اما كدام يك به تازگي قهوه و استحكام كپسول كمك مي كنند؟

براي درك درست اين موضوع وبسايت پرفكت ديلي گرايند به مدير شركت Novocapsules مصاحبه كرده است. 

مقايسه كپسول آلومينيومي و پلاستيكي

با محبوبيت روز افزون كپسول هاي قهوه، پيدا شدن برند هاي مختلف كپسول قهوه در بازار نسبت به قبل بيشتر شده است و جنس كپسول هاي قهوه به دو دسته اصلي تقسيم شده است؛ كپسول پلاستيكي و فلزي

اما دقیقاً چه تفاوتی بین کپسول های پلاستیکی و آلومینیومی وجود دارد؟ و مصرف کنندگان و برشته كاري هاي قهوه در هنگام خریدآنها چه نکاتی را باید در نظر داشته باشند؟

قابليت بازيافت

از زمانی که نسپرسو برای اولین بار شروع به تولید كپسول هاي قهوه کرد، آلومینیوم برای چندین دهه در تولید کپسول قهوه مورد استفاده قرار گرفته است.

زباله های پلاستیکی به طور قابل دركي یک نگرانی عمده برای بسیاری از مصرف کنندگان است و در حالی که تولید آلومینیوم مصرف انرژی بالايي دارد و قابل بازیافت است.  حدود 75 درصد از آلومینیوم كه در جهان تاکنون تولید شده است، هنوز در حال استفاده است.

گزارشی از انجمن آلومینیوم در سال 2019 نشان داد که نرخ بازیافت قوطی‌های آلومینیومی در ایالات متحده تقریباً 50٪ بوده، در حالیکه نرخ بازیافت صنعت بیش از 63٪ بود. ارقام انجمن آلومینیوم اروپا تخمین می زند که در سال 2015، نرخ بازیافت قوطی آلومینیومی برای اروپا بیش از 76 درصد بوده است.

این نرخ های بازیافت بالا به کپسول های قهوه نیز مربوط می شود. اگرچه كپسول های مبتنی بر آلومینیوم می توانند شامل مواد دیگری نیز باشند (مانند روکش های پلاستیکی)، اما می توان آنها را جدا کرد تا آلومینیوم آن بازیافت شود.

به این ترتیب، تعدادی از طرح‌های بازیافت كپسول هاي قهوه در سال‌های اخیر ظهور کرده‌اند. با این حال، نرخ جذب مخاطب متفاوت است. به عنوان مثال، میزان جذب مصرف کننده از برنامه بازیافت جهانی نسپرسو حدود 30 درصد تخمین زده می شود.

گرم شدن کره زمین و مسائل محيط زيستي عاملی حیاتی است که خرده فروشان را به سمت کپسول های آلومینیومی سوق می دهد.  بااین حال، برای تولید کنندگان كپسول هاي قهوه، تفاوت قیمت بین آلومینیوم و پلاستیک یک مانع واقعی است. با این حال، قیمت آلومینیوم ممکن است در آینده نزديك کاهش یابد و تفاوت كم قيمت، آن را به گزینه ای رقابتی تر تبدیل خواهد کرد.

علاوه بر این، بازیافت کپسول های ساخته شده از آلومینیوم بسیار آسان تر از پلاستیک است. یکی از بزرگترین انتقادات به استفاده ازپلاستیک در بخش توليد كپسول قهوه، در مورد استفاده از پلاستیک شماره 7 بوده است.  این پلاستيك حاوی نوعی مواد به نام پلی کربنات هستند که تا حد زیادی قابل بازیافت نیستند. با اين حال سهم كپسول هاي آلومينيومي قابل بازيافت در اين بازار بسيار كم است. 

ولي با توجه به قوانين محيط زيستي جديد، برشته كاري هاي جديدي به توليد كپسول هاي آلومينيومي روي آورده اند. 

به حداكثر رساندن تازگي قهوه

نگراني هاي بسياري در رابطه با تازه بودن پودر قهوه در كپسول هاي قهوه وجود دارد. تازگی یک اولویت رو به رشد برای مصرف کنندگان قهوه امروزی است و اگر از مواد اشتباه در توليد كپسول استفاده شود و یا کپسول ها به درستی مهر و موم نشده باشند، می تواند باعث كهنه شدن قهوه و از دست دادن عطر و طعم آن شود.

پس از آسیاب کردن، سطح قهوه به طور تصاعدی افزایش می‌یابد، به این معنی که بسیار مستعد اكسيده شدن و از دست دادن طعم‌های پیچیده و ظریف خود می‌شود. هر چه قهوه ریزتر آسیاب شود، این موضوع بیشتر آشکار می شود. 

هنگام تهیه پودر قهوه برای استفاده در کپسول هاي قهوه، دان قهوه بايد ریزتر از قهوه اسپرسو آسیاب شود. این یکی از دلایلی است که مهر و موم آن بسیار مهم است. اگر پلمپ كپسول به درستي انجام نشود، پودر قهوه به سرعت اكسيد مي شود و عطر و طعم خود را ازدست مي دهد. کپسول های آلومینیومی، عملکرد و مهر و موم بهتري نسبت به کپسول های پلاستیکی دارند. كارگاه هاي برشته كاري جديدا از پليمرهاي جهت پلمپ هر چه بهتر كپسول هاي آلومينيومي استفاده مي كنند تا به حفظ تازگي قهوه كمك كنند. 

قدرت و مقاومت كپسول

يكي از مهم ترين مشكلات برشته كاري هاي قهوه حفظ تازگي قهوه است. قرار گرفتن در معرض رطوبت، گرما و اکسیژن می تواند به سرعت عطرها و طعم های لطیف قهوه را تخریب کند، بنابراین بسته بندی با کیفیت برای جلوگیری از این تخریب بسیار مهم است.

عامل دیگری که باید در نظر گرفته شود، قدرت بدنه كپسول است. کپسول های قهوه مدت زمان زیادی را در حمل و نقل می گذرانند و همچنین در هنگام پر شدن و پلمپ شدن، تحت فشار قرار می گیرند. در نتيجه ضخامت و قدرت كپسول مي توانند دليل مهمي در انتخاب جنس آن باشد. 

وقتی صحبت از استحکام كپسول به میان می‌آید، برشته كاري هاي قهوه به اين نكته توجه می‌کنند که ضخامت به عنوان یک نکته کلی و مهم‌تر از مواد كپسول است. با این حال، ضخامت بيش از حد کپسول كار را دشوار مي كند، زیرا شما راه حلی می خواهید که از قهوه شما در حین انتقال به مشتری محافظت کند، اما همچنین راه حلی که برای دستگاه های کپسولي معمولی خیلی ضخيم و یا نامناسب نباشد. ضخامت كپسول هاي نسپرسو از ٩٧ ميكرون تا ١١٥ ميكرون هستند. در ضخامت هاي پايين پلاستيك شايد گزينه بهتري نسبت به آلومينيوم باشد، با اين حال روش هاي بسياري براي پر كردن كپسول ها وجود دارد. 

چه مقدار پلاستيك در توليد كپسول هاي قهوه استفاده مي شود؟

از آنجایی که كپسول هاي قهوه برای اولین بار در اواخر دهه 1980 به بازار عرضه شدند، بسیاری از آنها از لحاظ ساختاري حاوی مقداری پلاستیک بوده اند، حتی اگر آنها عمدتاً از آلومینیوم ساخته شده باشند.

در سال های اخیر، نگرانی ها در مورد زباله های پلاستیکی به طور قابل توجهي زياد شده است. برآوردهای سازمان ملل از سال 2020 نشان می دهد که هر سال حدود 400 میلیون تن زباله پلاستیکی یک بار مصرف تولید می شود. در پاسخ، شاهد تعداد فزاینده‌ای ازابتکارات برای مبارزه با این مشكل بوده‌ایم. 

علاوه بر این، پلاستیک های شماره 7 علاوه بر پلی کربنات، می توانند حاوی A (BPA) نیز باشند. تحقیقات نشان داده است که BPA می تواند به مواد غذایی و نوشیدنی ها نفوذ کند، به خصوص زمانی که بسته بندی پلاستیکی در معرض گرما قرار می گیرد، که می تواندشامل عصاره گيري کپسول قهوه باشد.

علاوه بر تأثیرگذاری بر طعم قهوه، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف BPA می‌تواند با تولید هورمون تداخل داشته باشد - به طور بالقوه تأثیر جدی بر سلامت مصرف‌کنندگان دارد.

با اين حال، مهم نيست از چه نوع پلاستيكي در توليد قهوه استفاده مي شود، در حال حاضر مسائل زيست محيطي يكي از مهم ترين موانع در توليد كپسول پلاستيكي است. 

برخی از پلاستیک ها ممکن است تا 500 سال زمان ببرند تا کاملاً تجزیه شوند و در بسیاری از موارد به طور کامل تجزیه نمی شوند. این بدان معناست که میکروپلاستیک‌ها می‌توانند در خاک، سواحل، آبراه‌ها، مواد غذایی و حتی بدن انسان قرار بگیرند.

هنگامی که تأثیر پلاستیک بر گرمایش جهانی زمين را در نظر می گیریم، PVC در بین بدترین مواد پلاستیکی در نظر گرفته می شود.

به طور کلی، کپسول های آلومینیومی مسلماً بهترین گزینه برای برشته كاري هايي است که به دنبال حفظ تازگی و توليد كپسول قهوه هستند.  تحقیقات نشان می دهد که آنها بهترین گزینه با حفظ تازگي قهوه هستند و همچنین بازیافت آنها در طولانی مدت بسیار آسان تراست.

با این حال، اینکه آیا بازار كپسول هاي قهوه در آینده به توسعه خود در این مسیر ادامه خواهد داد یا خیر، باید دید. در حال حاضر،بازار كپسول هاي قابل کمپوست و زیست تخریب پذیر در حال رشد است - اما طرح های بازیافت غلاف آلومینیوم نیز روز به روز دردسترس تر می شوند.

منبع